Seindah KalamNya

Sunday, March 21, 2010

Ekonomi & Perniagaan

Share


Menyebut tentang perjuangan melalui ekonomi, pasti yang hadir dalam kepala minda kita adalah duit, emas dan pelbagai lagi asset yang mempunyai nilai. Namun yang lebih penting adalah bagaimana untuk mewujudkan kekayaan seperti yang kita bayangkan.
Ekonomi bergantung seberapa banyak kemampuan dan keinginan masyarakat untuk mewujudkan proses putaran permintaan dan juga kesediaan bekalan pasaran. Ketidak seimbangan di dalam proses pusingan yang berlaku akan menyebabkan wujudnya inflasi ataupun defisit terhadap ekonomi. Dan proses ini disebut sebagai perniagaan ataupun perdagangan seperti yang kita amalkan di dalam kehidupan seharian.
Perniagaan, atau perdagangan yang dalam Al-Quran disebut sebagai at-tijaroh adalah suatu bentuk kegiatan yang dalam kehidupan seharian untuk meraih rezeki dengan pelbagai cara yang halal dan bermaruah. Al-Quran banyak memberi panduan tentang perniagaan dalam beberapa ayatnya. 
“Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari adzab yang pedih?
(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya,” (As-Saff :10-11)
Bersambung..


0 comments: