Seindah KalamNya

Thursday, April 14, 2011

Graduation!

Share


Alhamdulillah.. akhirnya perjuangan menemui garisan terakhir, marathon selama 16 tahun bertatih dan merangkak di susur akademi pengajian akhirnya menuaikan sebuah kehidupan. “Selamat Menjadi Manusia, anak2” itu antara ucapan kalimat terakhir yang diberikan oleh pensyarah2 kami dalam pertemuan terakhir sebaik sahaja kami usai memhabiskan peperiksaan akhir sem..
 
Dan sejuta satu perasaan yang terbit di jiwa, menjadikan ia satu perasaan yang tidak mampu diucap dengan kata kata. Gembira, bahagia, puas, sedih, blur dan sejuta satu macam lagi yang bermain di kotak kecil jiwa. Dan di sini sudahnya, dalam jerit perih perjuangan menjadi seorang mahasiswa..jatuh bangun kehidupan akhirnya mematang sekudus hati kecil ini, dan hari ini seakan satu kemerdekaan baru telah tiba..

Terima kasih guru-guru, cikgu-cikgu, pensyarah-pensyarah dan semua golongan pendidik..juga buat kawan-kawan dan teman-teman tersayang, hadir kalian secara langsung mahupun tidak sebenarnya telah mewarnai kehidupan saya..Terima kasih sekali lagi, dan terima kasih tidak terhingga.
Hari ini, sekujur badan ini sudah dikatakan sempurna diasuh menjadi manusia..moga-moga kemanusiaan yang disemai menjadikan saya hamba Tuhan yang redha dan bersyukur dengan ketentuan dan ujian di hari-hari mendatang.

Terima kasih buat semua, kedatangan Mei yang bakal tiba kali ini amat bermakna. Seakan saya di lahir buat kali kedua, graduasi bukan tiket utk berumahtangga. Bukan juga sekadar pelepasan untuk kita menentukan hala tuju seterusnya, tetapi yang lebih penting ia bakal menjadi titik tolak kepada sebuah perjuangan yang lebih besar. Perjuangan untuk menjadi Ibad Ar Rahman yang sempurna. Yang cemerlang akal fikirnya, dan yang lebih penting yang berwawasan gerak hidupnya. 

Terima kasih bonda, terima kasih abang-abang dan kakak-kakak..segulung ijazah yang bakal saya terima adalah milik anda semua. Terima kasih di atas jerih perih dalam menjalankan tanggungjawab dengan sempurna. Hadir kalian adalah purnama, yang menerangkan malam yang gelita..terima kasih hati, terima kasih cinta..
Terima kasih.

0 comments: