Seindah KalamNya

Saturday, November 5, 2011

Melankolik senandung duka.

Share

Allahu akbar..Allahu akbar..Allahu akbar..Wa lillahil hamd.

Sayu kedengaran takbir di malam Hari Raya Aidiladha ketika ini, sambil merenung sejadah putih dihadapan.Titik manik jatuh satu persatu, laju menuruni pipi..(ayat macam novel tak? haha) =D

Hehe, sedih memang cukup sedih. Manakan tidak, di waktu insan lain sedang sibuk meraikan bersama keluarga tercinta, saya di sini keseorangan. Betapa irama melankolik bersenandung duka.Bertemankan computer dan segala yang tak bernyawa, mujur ada internet sesekali buat peneman duka. Kesibukan hanyalah satu alasan, sebetulnya Allah tidak mengizinkan saya untuk pulang buat pertama kali untuk merasai bagaimana perasaan berjauhan.

DIA datangkan ujian kesakitan, sakit kepala seakan migraine cukup menyeksakan di malam hari. Rasanya projek di ofis tidaklah kuat memberi tekanan, entahlah..mungkin ini sebahagian dari ujianNya. Sesekali terasa ingin mengambil cuti rehat, mahu jauh dari kesibukan dunia.

Namun, keseorangan di malam Hari Raya tidaklah sesuatu yang menyedihkan. Sekurang-kurangnya ada peluang untuk bersolat dan berpuasa dengan amalan yang sedikit sempurna di waktu wukuf ketika ini. Itu nikmat kegembiraan yang lebih besar, waktu dan kesempatan yang diberikan untuk kita benar-benar merasai betapa kita keseorangan di dunia. Sebagaimana satu hari nanti, kita juga akan pergi berseorangan menghadapNya.

 Alhamdulillah, tahun ini pertama kali saya melaksanakan ibadah korban. Sekalipun ibadah itu terpaksa saya wakilkan kepada abang di bumi tumpah darah sana. Jika melihat apa yang kita lalui di waktu duka, benarlah sedih adalah perasaan yang selayaknya ada. Namun jika kita faham erti kehidupan, nyatalah DIA sedang mendidik kita pada setiap saat hembusan nafas melepasi rongga dada.

Selamat Hari Raya buat teman-teman, rakan dan semua yang mengenali. Ketika anda sedang seronok bersuka ria. Berpadalah kawan, mungkin di sana ada hati yang sedang berduka. Mereka adalah anak yatim yang kehilangan bonda mereka, si jiran yang sedang mengikat perut untuk sesuap makanan, dan ibnussabil yang sedang berjuang. Pekalah kepada mereka.

Salam kasih di hari lebaran, semoga pengorbanan memberi erti dan memaknakan kehidupan.

0 comments: