Seindah KalamNya

Tuesday, November 5, 2013

27 [Hijri atau Masihi]

Share



Salam 1 Muharam..rupanya kita sudah memasuki tahun 1435 Hijri. Guess what? Today on this year I’m 27 already.. [He He].Born in 1408 and now reaching in year 1435. But still in Masihi, I’m just passed few months of 25. 2 years difference from Hijri-Masihi. Yet as muslim,we do look upon Hijri calendar.
Orang duk panggil adik lagi..tp upenye dh 27..:P


Eh, manglish. [Sori]. Alhamdulillah, sudah di ambang 27 tahun. Mengapa 27 tahun itu penting.. sebenarnya ada cerita, 4/5 tahun lepas saya diingatkan oleh 3orang ustaz yang berbeza..yang tidak mengenali satu sama lain, tetapi mempunyai kelebihan naluri yang tajam.. Waktu itu saya sebenarnya mendapatkan rawatan kerana sedang sakit, mereka mengingatkan supaya saya usah risau pasal jodoh. Kerana saya tidak akan berkahwin melainkan apabila umur mencecah 27.

Mulanya saya enggan menerima, dan masih enggan menerima kenyataan.  Tetapi 4/5 tahun saya cuba merapati pintu perkahwinan, nyata saya gagal. Samada saya menolak atau saya ditolak. Itu biasa. Sehingga semalam, apabila lewat pulang dari masjid usai solat maghrib utk doa akhir tahun dan awal tahun barulah peringatan dari ustaz-ustaz ini menerjah ke kotak ingatan saya.

Cuma masih menjadi teka teki, samada ia 27 dalam Masihi atau Hijri. Cuma melihat pada keadaan dan suasana saya sekarang, besar kemungkinan saya akan menutup era bujang pada usia Hijri ini. Kalu sudah jodoh, calon akan datang memberi salam. Itu  tidak merisaukan, yang penting keadaan saya sudah mengizinkan untuk saya menamatkan zaman bujang. Samada dari segi financial, sedikit ilmu dan juga persediaan kehidupan sudah memberi ruang.

Tarbiah kehidupan sudah menyediakan saya untuk menjadi seorang suami dan seorang ayah yang cuba untuk memberikan yang terbaik. Cuma tunggu masa, saya akan umum siapa calon yang di hujung sana berjaya mengetuk pintu hati buat saat-saat terakhir. Dan waktu itu, insya Allah undangan beserta kad akan tiba.[jeng..jeng]

0 comments: