Seindah KalamNya

Monday, September 17, 2012

The Miracle of 17 september- Happy Birthday

Share


Salam..post ni dtujukan khas buat insan yang lahir hari ini. Terutamanya buat seorang murabbi saya, seorang Dr hebat di sebuah university yang baru menyambut kelahiran putera pertamanya yang dikhabarkan kepada saya pagi tadi. Isterinya seorang doctor di sebuah hospital besar ibukota, juga seorang yang gigih turun ke masyarakat mengabadikan jasa dan pengorbanan.

Beberapa bulan yang lalu, saya dan murabbi saya secara kebetulan bertemu di sebuah mall. Dan beliau mengajak saya untuk menemani beliau minum di sebuah café. Kami berkongsi sedikit tentang perkembangan hidup, dan pastinya saya lebih banyak mendengar berbanding bercerita. Dia bercerita juga tentang keluarganya, tentang 3 puterinya yang sedang membesar. Dan juga kisah isterinya yang sudah putus semangat untuk mengandung lagi kerana tidak mahu lagi baby perempuan.

10 tahun menunggu untuk kehadiran putera pertama, dan katanya hari demi hari mereka semakin putus harapan setelah ikhtiar demi ikhtiar tidak menjadi. Dan saya hanya mendengar sahaja, cerita sedih pasangan murabbi saya. Dan dia masih menaruh harapan, untuk mendapatkan pewaris keturunannya seorang putera.

Entah bagaimana, saya terspontan merespon ucapan tahniah kepada murabbi saya. Kata saya, Dr tidak tahu ke yang Dr. xxx (isterinya) sudah sebulan lebih mengandung. Dan tahniah kerana kali ini memang lelaki, itulah kata-kata saya yang tersasul keluar tempoh hari. Dia terkejut. Betul ke saya ni.Bla..Bla.. Lepas beberapa soalan,dia kemudian mendail no isterinya, tanya “ummi, u pregnant ke?..Lebih kurang yang saya ingat, dan isterinya sendiri pun tidak tahu dia pregnant. Dan isterinya kata nanti pulang dia buat pregnant test. Kemudian berkali-kali murabbi saya bertanya macam mana saya tahu, dan macam-macam lagi soalan. Bagai di soal siasat pun ada. 

Macam mana saya tahu?

Eh saya tidak tahu, honestly. Cuma sejak kebelakangan ini naluri saya semakin kuat, kadang-kadang saya tersasul perkataan yang tidak terpikir dek akal sendiri. Seolah dari hati dan terus ke mulut,kadang saya tengok wajah seseorang dan saya tahu sedikit sebanyak peribadinya. Kadang saya terberitahu sesuatu yang sangat personal bila seseorang bertanya, yang saya sendiri baru pertama kali tahu tentang ‘sesuatu’ itu.

Kadang saya tahu orang tu bermasalah walaupun zahirnya sihat,kadang bila orang tanya sesuatu dan saya boleh menjawab dengan betul tentang keadaan seseorang yang saya sendiri tidak pernah jumpa. Barangkali itulah sebab saya sering menjadi mangsa ahli keluarga dan saudara mara untuk bertanya bila mereka ingin mengetahui sesuatu dan mendapatkan kepastian.
Itulah cerita beberapa bulan lepas, dan hari ini Alhamdulillah lahirlah putera yang dinantikan. Bila saya renung dalam hati tadi, putera murabbi saya ini ada cahaya di wajah dan dadanya. Barangkali dia bakal mengantikan ayahandanya yang juga seorang yg hebat.

17 september 2012
17 september 2012

Tahniah Dr, itulah Allah yang mengabulkan doa hambaNya. JanjiNya untuk memakbulkan bagi setiap yang berdoa dengan penuh harap memang ditunaikan, cuma harus sabar sekalipun memakan masa bertahun-tahun. Ibrah yang sangat baik untuk dijadikan pengajaran kepada diri sendiri tentang erti sabar.

 Dan juga ucapan selamat ulang tahun buat seorang insan hebat yang banyak mengubah landskap hidup saya, tangan mulusnya yg pernah memberi minum ketika saya dalam musafir, pernah menjadi makmum untuk solat tahajud di suatu malam dan pernah menghadiahkan saya senaskhah al Quran. Dalam 3hari mimpi berturut bagi seorang yang sangat jarang bermimpi seperti saya. Dan ini bukan cerita dari novel, tetapi cerita yang Allah tuliskan untuk saya. Dan apa yang Allah tuliskan itu rupanya bukan saja-saja, sudah ada bayangan hikmah di sebalik semua itu. Alhamdulillah ya Rabb, kerana mengirimkan insan hebat ini.

Bolehkah saya katakan di sini orang yang dinantinya bukanlah pasangan hidupnya, dan di dadanya ada cahaya sedangkan pasangannya malap. Saya tidak mahu tulis banyak, apa kata kita sama-sama tunggu dan lihat. Makin banyak nurani kita mengungkapkan sesuatu, makin banyak kita perlu diam dan sabar menyimpan rahsia. Dan makin banyak kita harus bersyukur pada anugerah Allah yang tidak dikurniakan pada semua orang. 

Apapun tahniah dan selamat hari lahir buat dua insan hebat yang lahir pada 17 september. Hari ini 1 zulkaedah 1433. Semoga Allah mengurniakan dua insan hebat ini barakah dan rahmah, kekuatan dalam mujahadah dan kecemerlangan dunia dan akhirat. Semoga untukmu berdua maghfirah dan mardhiah yang berpanjangan. Allahumma amen.



0 comments: