Seindah KalamNya

Saturday, July 24, 2010

Di puncak 3

Share


Hari-hari  Kejadian
Hari yang dinanti akhirnya tiba jua,ketika dalam kenaifan kepimpinan yang saya rasakan terlalu lemah. Namun saya dibarisi oleh committee2 yang sangat tinggi semangat juangnya, dan merekalah segala kaki dan tangan saya sewaktu hari-hari yang dihadapi. Hari pertama, seperti biasa pendaftaran kemasukan pelajar-pelajar baru. Kesempatan untuk saya berkenalan dan bertemu bual dengan kebanyakan ibu bapa yang hadir.
Malah tanpa sedar, ada di antara mereka yang cukup saya segani yang sempat saya bertemu, Maklumlah, ada di antara mereka merupakan Dato` dan Tan Sri…yang tidak ingin saya sebutkan di sini. Juga kehadiran sepasukan pegawai Polis Diraja Malaysia, yang menyambung di bahagian undang-undang yang turut membuat saya agak cuak.
Seperti biasa, majlis pertama selepas pendaftaran adalah pengenalan diri. Namun malang sekali, kerana waktu itu PM harus menghandle sendiri program tersebut tanpa MC disediakan, yang turut dihadiri oleh pegawai dari pihak atasan UIA. Berterabur English saya ketika itu, walaupun dalam cool ada juga perasaan gementar berhadapan dengan beribu-ribu bijik2 mata yang sedang memerhatikan saya.
Dengan 2 bahasa ibunda, English dan arab saya berjaya membuat kebanyakan mereka ternganga. Hehe.. Apalagi saya hanya dari kuliah architecture sahaja, bukan bidang arab atau agama untuk petah berucap dalam arabic. English adalah bahasa yang sememangnya rasmi dalam kampus, manakala arab adalah bahasa pilihan. Kerana di hadapan saya, ada beratus-ratus foreigners dari pelbagai negara.
Hari-hari yang dilalui terlalu meletihkan, tempoh 4 hari tersebut terlalu penuh dengan slot speech dan talk semata-mata. Dan setiap malam, saya menerima lebih 300 sms dari pelajar2 baru. Sampaikan tidak larat untuk saya membaca segala macam mesej yang panjang lebar setiap satu. Ada yang merungut, ada yang mengkritik, ada yang memuji..dan yang paling dashyat,ada yang ingin berkenalan. Penyalahgunaan kemudahan no. para committee yang tidak dapat diterima..
Tidak semua sms yang diterima saya reply, kalau saya reply sekadar balasan pendek..’ok’ atau ‘baiklah’..penat untuk melayan sms yang memenuhkan inbox saya, ada sms yang saya forwardkan kepada headcom untuk tindakan yang selanjutnya.
Begitulah hari-hari yang terpaksa saya lalui waktu itu, selain terpaksa memantau teman-teman committee agar menepati tentative dan juga flow program. Ibarat semua benda perlu dihafal di dalam kepala, dari mula sampai hujungnya. Kadang-kadang terpaksa untuk tegas dalam membuat keputusan, banyak benda yang kita tidak dapat jangkakan akan berlaku saat-saat akhir. Kerana kita hanya mampu merancang, DIA yang menentukan.

Gambar semasa dan selepas.. 
Semua family datang..besarnya harapan mereka
Di kandid bersama guard..
Tak habis2 kena kandid..kamera memburu PM
Bahagian kaunter dalam CAC
Slot pertama..bersama students
Yang mana satu VIP?
3000+- (new intake july 2010)
SRC IIUM 2010/2011
SRC IIUM




Prepare untuk Baiah
Waiting senate members enter the hall..
Pelbagai gaya..sister side
Under oath..

Baiah..senate members (Rector and Deans IIUM)
Rector IIUM (Syed Arabic Aidid)
Finally..
The most grateful part..hehe
Well done..
Once in life..sebaris dengan senate members ^_^

0 comments: