Seindah KalamNya

Wednesday, July 21, 2010

Di puncak 2

Share

Kami mengadakan beberapa program kecil sepanjang persediaan itu, termasuk slot bertemu muka dengan ketua-ketua biro dan bacaan Yaa sin & solat hajat. Bagi saya, memimpin sebuah program ibarat memimpin solat berjemaah, setiap inci perbuatan dan tindakan harus diteliti dalam memastikan setiap rukun dan wajib jemaah dipenuhi. Anda tahu apa yang paling sukar dalam solat?
Ia adalah melawan bisikan syaitan dari dalam hati dan minda, begitu juga dalam kepimpinan. Ia tidak ubah seperti anda bersolat, dugaan kepimpinan dari dalam itu lebih mencabar, perbalahan dan silap faham yang kecil di antara barisan pejuang boleh sahaja menyebabkan kepimpinan anda lemah bila-bila masa. Kemantapan rohani dan penyerahan terhadap yang Maha Esa adalah kunci kejayaan sebenar.
Begitulah setiap kali saya berpeluang bertemu mata dalam slot-slot kecil, benda yang paling saya tegaskan adalah kekuatan dan ukhuwwah dari dalam. Banyak di antara mereka yang memimpin program, tidak sedar terhadap perkara seperti ini. Atau mereka menganggap remeh terhadap ukhuwwah dan persefahaman di antara setiap ahli yang menggerakkkan sesebuah program. Lebih mudahnya, mereka lebih suka berada di puncak kuasa dan mengarahkan sahaja setiap benda yang mereka rasakan betul. Sebab itu, program kecil pun boleh gagal tanpa kefahaman dan ukhuwwah dari setiap ahli.
Dan saya rasakan, setiap ahli committee saya banyak yang sedar dalam hal ini. Peringatan demi peringatan yang saya berikan, Alhamdulillah mencurahkan hasil. Saya bukan kategori mereka yang suka memegang jawatan, kerana itu walaupun saya menjadi PM saya lebih suka membuat kerja2 yang pernah saya lakukan sewaktu saya menjadi ahli biasa.
Bermacam masalah yang saya tempuhi, namun sedaya mungkin saya atasi dengan penuh rasional dan bijaksana. Emosi dan perasaan harus diketepikan, sekalipun saya sendiri kadang2 tertekan. Namun inilah hasil latihan yang saya terima di bidang perancangan Bandar, saya lebih matang dalam menguruskan perasaan sendiri di waktu-waktu getir . Kami diuji dan di torture minda, anda tahu apa yang paling penat?
Yang paling penat adalah apabila minda anda di torture, dan hasil kerja anda dikutuk dan diperlekehkan. Di situ anda akan rasa give up, ada yang terus collapse.Anda masih boleh membuat kerja kalau hanya physical anda penat, tetapi anda akan tewas sekiranya minda anda sudah pun lemah.  Namun alah bisa tegal biasa. Dalam program atau apapun event yang anda handle, sikap professional adalah kunci diplomasi. Hanya mereka yang bijak memahami jiwa orang bawahan sahaja yang mampu menjadi pihak atasan yang berjaya.
Di sepanjang tempoh persediaan untuk hari kejadian, banyak juga benda yang membuat kepala saya haru biru. Jumlah kemasukan sebenar pelajar yang asyik berubah, bajet yang tidak mencukupi, alatan hilang di saat-saat akhir, perselisihan dengan antara department dan jabtan malah banyak lagi. Kadang-kadang, kasihan juga saya melihat ketua dan penolong setiap biro di bawah saya, kelam kabut dan ketensionan jelas terpancar. Terpaksa pula saya redakan ketegangan mereka, memberi kembali semangat yang hilang dan cuba sedaya mungkin membantu yang termampu.

0 comments: