Seindah KalamNya

Monday, January 10, 2011

5 atau 6 ?

Share


Teringin saya nak kongsi perbualan ilmiah saya dengan seorang ahli korporat..dan beliau bukan calang-calang orangnya, malah pernah memegang jawatan hebat dalam Federal Government.. Ceritanya terjadi sewaktu saya membawa beliau ke satu meeting, di kala saya menjadi driver secara tidak rasmi:
T: “Saya tak faham kenapa orang sekarang suka sangat menyokong pembangkang, sedangkan pembangkang tak mampu memberi apa-apa.. duit pun mereka tidak ada, apa lagi untuk memberi sumbangan projek kepada mereka”. Kata-kata beliau teramat menarik perhatian saya.
S: “Maksud tuan, di bawah pembangkang Negara takkan maju? Rakyat akan miskin?” sambil mengerut kening..Cuba untuk faham.
T:“ Awak orang muda, sepatutnya lebih berfikiran jauh”..beliau menambah.
T: “ Cuba awak tengok, wakil rakyat pembangkang. Berapa sangat yang dapat mereka berikan kepada rakyat, berbanding wakil rakyat Kerajaan. Macam mana nak maju Negara kalu macam ni?!”.
S: “ Hmm..saya ni natural, tidak menyokong mana-mana pihak..hanya yang benar dan betul sahaja pilihan saya. Undi pun rahsiakan.”..sambil tersenyum, saya cuba berdiplomasi. Bimbang plak melenting beliau nanti kalau saya direct membangkang.
T: “ Takpe, kita bercakap soal arah tuju Negara dan rencah politik hari ini. Saya rasa, orang muda patut melihat jasa dan sumbangan kerajaan dalam membina bangsa. Patutnya orang muda boleh faham, benda simple sangat.”. dia menyambung.
T: “ Katakan kerajaan ada RM 10 ringgit di tangan, dan mampu bagi pada rakyat sebanyak 6 or 7 ringgit. Tapi pembangkang hanya ada RM 5 untuk projek, dan terpaksa bagi semua RM 5 pada rakyat. Mana lebih besar 6 atau 5 ringgit?!” soalan beliau simple, tapi memeningkan kepala. Itu soalan physo, untuk membezakan sapa lagi banyak memberi manfaat.
S: “ Tuan, saya rasa soal 5 atau 6 tidak timbul. Pertama, bank Negara tidak pernah mengeluarkan duit mengikut kadar permintaan pasaran. Nanti inflasi jadinya. ”. Beliau terdiam. Saya senyum, berhenti untuk menyusun ayat.
S: “ Kedua, saya rasa kalau dbenarkan untuk memilih 5 atau 6 ringgit. Saya amik 5. Sebab, saya dapat 5/5. Maknanya saya dapat semua hak saya dari pembangkang. Tapi saya dapat hanya 6/10 kalau saya berada di kerajaan. Maknanya saya hilang 4/10, banyak tu tuan..katakan 4/10 dari RM 1 billion. Tuan boleh bayangkan berapa banyak duit dan hak rakyat yang hilang.” Sambil buat-buat terkejut, supaya beliau berfikir.
T: “ Yela saya taw, tapi awak dapat hanya 5. Berapa sangat awak dapat dengan 5, mana la rakyat nak maju kalu macamni memerintah. Tengok macam Kelantan, berapa sangat yang kerajaan boleh bagi?” sempat dia kutuk negeri saya. Cess..
S: “ Tuan, saya rasa biar saya dapat 5 dari saya dapat 6 tapi saya ditipu. Katakan saya bank, nama bank saya Hasil Dalam Negeri. Tiap-tiap bulan tuan menabung dalam bank saya, kemudian bank saya bagi balik duit tuan dalam bentuk projek. Dan tuan hanya dapat 6/10 dari total duit tuan. Lagi 4, saya masuk poket saya la.Dan total kos projek tetap 10 tuan, bukan jadi 6 atau 4.Apa tuan rasa kalu saya buat macam tu.” Senyum lagi, pura-pura nak taw jawapan. Simple je contoh saya.
T: “Hmm, tapi awak tetap dapat RM 5 je.” Tak habis-habis dengan RM 5 beliau. Tak faham asas lagi rupanya.
S: “ Yea saya memang taw, saya dapat lebih sedikit dari tuan. Tapi saya dapat total hak saya, sedangkan tuan dapat separuh sahaja dari sepatut yang tuan dapat. Sedangkan itu hak tuan, segala macam cukai yang tuan bayar itulah duit simpanan tuan. Yang patut kerajaan gunakan untuk bagi projek, bangunkan Negara. Bukan dengan bagi separuh, masuk poket sendiri separuh.”.
S: “ Sebab tu yang kaya makin kaya, manakala rakyat marhaen hanya telan pasir dari lori-lori yang larikan khazanah Negara. Pemimpin sekarang bukan dipilih sebab miskin atau kaya, tapi sebab integrity yang dinilai. keboleh percayaan, amanah dan sikap tanggungjawab itu sendi utama. Bagaimana kita nak harap orang jaga rumah kita mahupun Negara kita kalau hari-hari dirompaknya harta rakyat sedikit demi sedikit.” Saya menyambung sambil tersenyum, kena paku buah keras sekali.
S: “ Saya rasa tuan lebih pakar dari saya dalam bidang ni, lebih tahu selok belok ekonomi. Sebab tuan dah lama dalam bidang ni, cuma yang saya nampak kerajaan sekarang kalau masih mahu menangkan hati orang muda sekarang adalah dengan mengubah dasar mereka. Kalau kerajaan mampu bagi 10/10 macam kerajaan pembangkang, saya rasa tidak ada masalah untuk memberi peluang kerajaan sekarang terus membangunkan Negara. Rakyat sekarang lebih cerdik, tuan. Ramai golongan cendekiawan yang lahir sekarang, sekarang bukan zaman menyuap minda rakyat dengan benda-benda mengarut. Mereka lebih pandai untuk menilai sekarang”.
S: “ Dan saya rasa, selagi dasar kerajaan tidak ditukar, selagi kronisme dan juga rasuah masih wujud saya rasa gelombang tsunami politik kali kedua pasti lebih besar nanti. Masih ada masa untuk kerajaan mengambil langkah drastic.” Seolah-olah memberi harapan kepada beliau.
Dan beliau tersenyum, mungkin percaya masih ada masa untuk kerajaan membuat anjakan paradigma agar beliau terus mendapat projek-projek dari kabel-kabelnya. Manakala saya? Saya natural, no politic`s color. Bercakap dengan fakta dan rasional, bukan dengan emosi.

Anda pula bagaimana? 5 atau 6? Hehe..

0 comments: