Seindah KalamNya

Friday, January 14, 2011

ETP: Adakah indah khabar dari rupa

Share


Pada hari ini, ETP (Economic Transformation Programme)sudah menjengah hari ke-102 sejak pelancarannya oleh Perdana Menteri yang dimonitorkan oleh PEMANDU.. singkatan bagi Performance Management & Delivery Unit..directly under Prime Minister Department.
Sebenarnya, ramai mungkin terkeliru dan mungkin tidak tahu bahawa ETP hanyalah penjenamaan semula DEB yang dirasakan kurang memberi kesan positif terhadap pembangunan masa kini.  Kos sebenar dianggarkan melebihi RM 1.3 trilion. Dan pastinya ia bukan jumlah yang kecil, economic transformation programme ini diketuai sendiri oleh Senator Datuk Seri Idris Jala, antara penyelamat utama MAS(Malaysian Airlines) di satu waktu dahulu.
Penggunaan jentera swasta sebagai penggerak utama kepada ETP ini dilihat sebagai satu tindakan bijak, namun di satu sudut ia sebenarnya bakal membawa kesan buruk pada Negara. Anda boleh merujuk kesan penswastaan terhadap ekonomi ataupun the impact of the privatization on the economy(sekiranya tidak faham bahasa ibunda). Anda boleh cari sendiri kesan tersebut,saya tidak ingin menyuapkan informasi kepada orang malas.
 Keinginan dan ambition of government untuk meningkatkan GNI atau Gross National Income kepada US$15,000 per capita income bukan satu matlamat yang mudah untuk dicapai. Maknanya, kita perlu melipatkan gandakan pendapatan per capita income bg setiap household atau isi rumah dengan dua kali lebih tinggi berbanding sekarang. Dan akan banyak bond mahupun provide guarantees bakal dikeluarkan oleh bank-bank kepada kita untuk ‘memungut’ dana bagi menjayakan ETP ini.
ETP ini juga dilihat merupakan salah satu government plan untuk menjadikan KL sebagai satu Bandar 1st World Class yang dinamakan sebagai The Greater KL. Bajet untuk merealisasikan impian ini dianggarkan mencecah hampir RM 172 billions di kala KL sedang sarat dengan masalah social dan juga keruntuhan akhlak. Tidak lupa juga jurang ekonomi di antara isi rumah dianggap terlalu jauh, dan ia dianggap sebagai salah satu sebab mengapa ETP merupakan salah satu dari Utopian plan.
Utopian membawa maksud plan atau perancangan sesuatu city yang dianggap terlalu tinggi ke langit tanpa menjejak ke bumi yang dipijak (cantikan ayat bahasa melayu..hehe). Banyak lagi projek mega dari program ETP ini yang seolah-olah terlalu ‘wowww’ bila mendengarnya.
Pada saya, ETP ini hanyalah satu dari retorik politic untuk sesetengah pihak memancing undi bagi menyakinkan rakyat bahawa kerajaan sedang melakukan sesuatu kepada ekonomi. Dan juga menutup lubang di kala graf GDP Negara kian menurun, yang tidak memustahilkan satu hari nanti kita bakal dibawah Indonesia.  Lihat port-port sudah kian lengang, menunjukkan import export sudah tidak begitu memberansangkan. Tidak cukup sekadar menyedut harta rakyat melalui cukai-cukai dan sebagainya untuk menaikkan ekonomi.
Kedua, kerajaan harus sedar kerajaan bukan satu badan korporat entity, malah ia adalah satu badan yang boleh ‘diaudit’ oleh rakyat dan tidak boleh digunakan untuk merealisasikan impian ke arah mencapai ‘keuntungan’. Negara bukan satu bidang niaga, dan kerajaan bukan satu komoditi yang digunakan untuk meraih keuntungan. Kelak yang bakal mati dan sengsara adalah rakyat. Tidak semua benda boleh diniagakan kepada rakyat.
Bagaimana kalau suatu ketika nanti hospital,sekolah, bas, train,  dan segala keperluan asas diswastakan..Apakah akan terjadi satu ketika nanti ekonomi Negara bakal menjadikan yang kaya terus kaya, dan yang miskin bakal diperhambakan? Jangan pula kerajaan terlalu syok bermimpi..

0 comments: