Seindah KalamNya

Monday, January 24, 2011

A step BACK

Share

Kebosanan dan kejemuan+ kemalasan untuk menyudahkan baki-baki thesis mengembalikan semangat untuk menaip sepatah dua cerita ke dalam blog ini. Sudah enam hari cuti termasuk hari ini, di mana kelas pagi tadi dibatalkan di atas masalah kesihatan lecturer. Sangatlah membosankan tentunya..

Cerita di tengah hari, saya baru sahaja pulang dari lunch di sebuah café..makan berseorangan itu sudah menjadi kebiasaan* saja buat ayat sedih* hehe..ketika sedang enak saya menikmati rezeki Allah yang Maha Agung, tetiba ada seorang brother mengambil tempat di sebelah. Mula-mula, ingatkan kawan, rupanya langsung tak pernah kenal. Selamba dia duduk, buat muka tak bersalah seolah-olah tak ada orang di sebelah dia.

Pelik. Kemudian saya pandang kiri kanan, aik...banyak lagi tempat kosong, apsal tetiba duk di sebelah ni..Biar betul dia ni, sambil mata jeling-jeling. Kemudian suapan demi suapan, hati tak sedap la. Orang di sebelah, takkan saya nak wat dunno je..kecik2 dulu mak ajar hidup ni kena bertegur sapa, nak tak nak saya pandang brother kat sebelah.

“Already finished ur class, brother?” speaking plak. Terpaksa, sebab dia foreigner. Hehe..

“Oh, no..i just came back from library..” dia terkejut kot. Sebab saya dengan macho memulakan perbualan. Lelaki melayu memang la macho..he he.

Kemudian sesi perbualan pun bermula di meja makan tu, ceritanya dia budak engineering. Tapi belum amik majoring lagi, sebab dia kena amik bahasa English selama dua sem. Pahtu dia kata, “ur face is really familiar for me..maybe I see U somewhere, but I dun remember where..”
Memang la, saya pun duk sini jugak. Saya tanya dia, masuk intake mana..dia kata la intake july, owh..saya bgtaw la, saya pernah jadi committee taaruf masa dia masuk. Pastu dia pandang saya lama-lama, “Masya Allah, are u Programme Coordinator?”..dia pandang saya, konon la tu terkejut..hehe.Saya senyum, tak jawab soalan tu..Bkn PC la, PM..saya jawab dalam hati.Paham?! Kecik hati, haha..

Dia cakap la, nama dia Riyadh..sama dengan capital city of Arab Saudi, dia asal dari Yaman. Tanya lagi dia, Riyadh tu maknanya apa..dia kata, Riyadh banyak makna.. ada bermaksud syurga, tp most yang orang guna Riyadh tu adalah satu kebun yang subur, penuh dengan buah-buahan..ada sungai mengalir dalamnya…Ooo, respon spontan saya.

Dia tanya saya, asal negeri mana..owh lupa, pak Arab ni mudah paham bahasa Melayu. So jangan nak cuba-cuba kelentong diorang lpas ni, he3..saya kata Kelantan. Dia kata la dia pernah travel ke Terengganu, dia teringin nak gi Kelantan. Sebab dia kata dia dengar kat Kelantan ada MARKAZ of memorizing Quran..saya ternganga jap, dekat mana plak ada markaz ni. Tak pernah dengar pun.

“Are u a hafiz?”saya tanya dia..”I used to be a hafiz.”sambil dia wat muka sedih.

“Used to be?”..pelik dgr jawapan dia, ada plak used to be..orang yang jadi hafiz, hafaz Quran memang sampai bila-bila dia akan jadi hafiz dan kena jadi hafiz. Mana boleh used to be plak. Dia pun cerita dia pernah hafaz Quran sampai juzu` 21, tapi dia kata dia tak tahu dah banyak mana yang lekat dalam dada dia sekarang..

Dia kata dia sibuk sangat sekarang, tak sempat nak murajaah. Dia sedih, Quran yang dia hafaz dulu hilang macam tu je. Dia kata, rasa macam sia-sia hidup bila baroqah Quran dah hilang. Panjang lagi cerita dia, sedih pun ada saya dengar.

Cerita dia buat saya betul-betul termenung panjang, masya Allah..mungkin Allah nak tegur saya, yang dah makin lalai dengan kesibukan dunia yang terlalu tak bermakna. Murajaah pun macam ala kadar, sekadar memenuhkan syarat. Tak ada kesungguhan untuk risau kalau Quran dalam dada hilang selama-lamanya.. Memang jauh saya berfikir, Allah kalau nak tegur kita..DIA akan tegur dengan macam-macam cara, cuma terpulang pada kita nak ambil ibrah atau pun tidak..

Orang yang berkasih dengan Al Quran, benda lain akan jadi isteri atau kekasih no 2 dan seterusnya..sebab Quran kalu  merajuk, bukan sehari dua dia hilang..kadang-kadang berbulan-bulan, yang lagi parah ambil masa bertahun-tahun untuk lekatkan balik. Begitu juga orang yang ‘menceraikan’ Al Quran dari dirinya, maka ‘kebencian’ Al Quran adalah laknat untuk dunia dan akhirat.

Sesungguhnya aturan Allah itu sangatlah indah, hikmahNYA ada terselit di mana-mana bagi yang berfikir. Sebelum balik, I said: “Thanx Brother..”.Dia macam pelik, saya plak yang berterima kasih. Sambil senyum penuh makna, saya ajak dia datang Kelantan..I know someplace where the sounds of people memorizing the Quran like a group of bees buzzing on the air. 

Jumpa lagi, he said. Insya Allah.

0 comments: